Blog

Inspiration

Exploration

Hotellin tilojen valjastaminen brändilähettilääksi

Yritykset satsaavat paljon markkinoinnissa ja viestinnässä siihen miltä brändi näyttää ja kuulostaa. Nettisivut, logot, sloganit, brändivärit on kaikki tarkkaan harkittu ja ajan kanssa huolella mietitty....

Yritykset satsaavat paljon markkinoinnissa ja viestinnässä siihen miltä brändi näyttää ja kuulostaa. Nettisivut, logot, sloganit, brändivärit on kaikki tarkkaan harkittu ja ajan kanssa huolella mietitty. Parhaimmillaan brändi ja tarinat näkyvät hienostuneen harkitusti myös seinissä ja sisustuksen elementeissä. Hotellille jokainen asiakas ja onnistunut asiakaskokemus voi olla myös arvokas markkinoinnin lähettiläs heidän omissa digitaalisissa kanavissaan. Kuluttajat inspiroituvat ja innostuvat kauniista tiloista ja jakavat mielellään löydöksiään vinkkeinä omille seuraajilleen ja sidosryhmilleen. Visuaalisuuden ja estetiikan merkitystä sille kuinka tila koetaan, on väistämätön. 

”Kuka vaan” voi sisustaa, eikä onnellisuutta voida mitata

Kauniin sisustuksen luominen itsessään ei ole haastavaa ja periaatteessa ”kuka vaan” voi sisustaa, mutta vaatii asiantuntijuutta ja kokemusta löytää parhaat keinot siihen, kuinka tilat valjastetaan brändilähettilääksi ja saadaan käyttäjät kertomaan niistä myös omissa kanavissaan. Muutoksen kynnyksellä mietitään erilaisia kriteerejä sille, mitä ja millaista muutosta lähdetään tekemään ja miten se vaikuttaa positiivisesti yrityksen liiketoimintaan. Asiakastyytyväisyyden pitäisi olla jokaisen muutoksen onnistumisen tärkein mittari, sillä kaikki ymmärtävät sen arvon liiketoiminnalle. Mikä tekee juuri tämän hotellin asiakkaista onnellisempia ja tyytyväisempiä? 

Tilan käyttäjät suunnittelun keskiössä

Oli kyse sitten uuden hotellin konseptoinnista tai face liftin suunnittelusta, tilan käyttäjien on oltava suunnittelun keskiössä. Kokonaisuuteen vaikuttavat kaikki rakennuksen sisällä tehdyt valinnat materiaaleista, tilallisiin ratkaisuihin ja palvelumuotoiluun. Pienillä hankituilla yksityiskohdilla voidaan tehdä iso vaikutus. Me suunnittelijoina haluamme, että asiakkaanne kertovat kokemuksistaan positiivisia tarinoita ja muistavat elämyksen pitkään. Yhtä lailla tilan käyttäjiä ovat myös henkilökunta, joten heidän osallistamisensa mukaan suunnitteluun tuottaa usein tyytyväisempiä työntekijöitä. Työtyytyväisyyteen vaikuttavat myös arvot ja haluamme huomioida myös ne osana suunnittelua. 

Tutkimusten mukaan ihmiset ovat kiinnostuneita ympäristöstä ja kokemuksista mitä alue tarjoaa. Meidän vastuullamme suunnittelijoina on ymmärtää, millaisia mahdollisuuksia hotellin ympäristö tarjoaa ja tuoda ne osaksi konseptia. Millaista potentiaalista asiakaskuntaa ympäristö houkuttelee, mitä uutta se voi tarjota nykysyisille asiakkaille ja kuinka ympäristö linkitetään osaksi tilaa, brändiä ja tarinaa. Siksi suosittelemme käynnistämään projektin osallistamalla asiakkaiden ja henkilökunnan lisäksi myös paikalliset kertomalla alueen potentiaalista. Samalla voidaan löytää uusia näkökulmia ja varmistaa, ettei ympäristö osana sisustusta näytä liian päälle liimatulta.

Erityisesti restaurointikohteissa on kiinnostavaa päästä tarkkailemaan, kuinka tilaa käytetään, haastattelemaan sen käyttäjiä, sekä tutustumaan ympäristöön. Tehokkain keino selvittää toiminnallisuuksia ja käytännöllisyyttä, on haastattelu, jossa kysymykset on suunniteltu palvelemaan tulevaa kehityshanketta. Käytettäessä ulkopuolista tahoa tarpeiden tutkimisessa voidaan löytää myös aivan uudenlaisia tapoja ratkaisuille. 

Yhteistyön merkitys kehityshankkeen suunnitteluvaiheessa

Suunnittelijoina toivomme, että pääsemme keskustelemaan jo hankkeen kartoitusvaiheessa brändistä ja tarinasta. Kuulemme mielellämme näkemyksenne siitä, millaista asiakaskuntaa tulevaisuudessa toivotaan ja millaiset mieltymykset ja tarpeet heillä on. Tutustumme samalla ympäristöön ja kaikkeen siihen, mitä sillä on tarjota matkailijoille ja kuinka se voi integroitua osaksi hotellin konseptia. Haluamme tietää millaisia arvoja organisaationne edustaa ja miten ne heijastuvat toimintaanne. Tarjoamme myös mielellämme ideoita siihen, kuinka remontti hyödynnetään osaltaan hotellin markkinoinnissa, kaikissa viestinnän yksityiskohdissa ja eri kanavissa. Haluamme löytää punaisen langan ja harmonian yrityksen brändin, hotellin liiketoiminnan, sisustuksen ja ympäristön välille. Ennen kaikkea haluamme olla avuksi luomassa kestävää strategiaa, jonka keskiössä ovat onnelliset ja tyytyväiset asiakkaat.

Yritykset satsaavat paljon markkinoinnissa ja viestinnässä siihen miltä brändi näyttää ja kuulostaa. Nettisivut, logot, sloganit, brändivärit on kaikki tarkkaan harkittu ja ajan kanssa huolella mietitty.
Cult Partners on moniosaajien designtoimisto, jonka tekijät inspiroituvat tarinoista. Haluamme suunnitella erityisesti tiloja, jonka toteutuksessa brändi löytää kodin
Brändeistä puhutaan paljon, niihin uskotaan, ne herättävät tunteita ja niihin ladataan monenlaisia odotuksia niin asiakkaan kuin sidosryhmien puolelta. Mutta onko brändäys uskon asia?
Edellisessä blogissa brändiarkkitehti ja yhteistyökumppanimme Jaana Haapala kertoi mitä brändi on, ja mikä merkitys sillä on niin tilasuunnittelussa kuin laajemminkin liiketoiminnan kannalta.